Tuesday, July 10, 2012

MASJID AS-SALAM PUCHONG PERDANA

                             
                              Masjid As-Salam Puchong Perdana merupakan salah satu mercu tanda utama di Kawasan Puchong. Dikenali juga sebagai "Masjid Terapung", ianya terletak di Jalan Persiaran Puchong Perdana yang merupakan jalan masuk utama ke Taman Puchong Perdana dan lain-lain Taman Perumahan berhampiran seperti Taman Puchong Indah, Taman Puchong Intan, Taman Puchong Permai dan Taman Puchong Prima dari Lebuhraya Damansara Puchong (LDP).


                              Kedudukan masjid ini dari persimpangan masuk LDP ke Taman Puchong Perdana hanya lebih kurang 300 meter sahaja. Pembinaan Masjid As-Salam Puchong Perdana bermula pada 20 March 2004 dan mula siap digunakan pada 5 Januari 2006. Majlis Pembukaan masjid telah dihadiri oleh pegawai-pegawai kanan Pejabat Agama Islam Negeri dan Daerah Petaling serta pemimpin masyarakat di sekitar Puchong. Sultan Sharafuddin Idris Shah telah berkenan merasmikan Masjid As-Salam ini pada 8/12/2006.
                               Pembinaan masjid ini di atas tasik, menjadikan ia satu-satunya masjid terapung di Negeri Selangor pada masa ini. Bangunan masjid ini mempunyai 2 1/2 tingkat di mana 1 1/2 tingkat merupakan ruang solat. Ruang solat masjid boleh menampung lebihkurang 4000 orang. Manakala, tingkat bawah mempunyai beberapa kemudahan seperti berikut


* SUMBER & GAMBAR DARI BLOG MASJIDAS-SALAM PUCHONG PERDANA & INTERNET

No comments:

Post a Comment